fredag, juli 24, 2015

Tulpan - tutorial

För några veckor sen hittade jag en hel låda full (ok, det var flera lådor fulla) med UFO:n (UnFinished Objects). Ett av de ofärdiga projekten var delar till en tulpan som jag klippt till nån gång efter NQT 2009, när jag köpte en materialsats på Kubernas utställning.


Så, idag visar jag er hur man gör en sån här tulpan!
1) För att göra en tulpan behöver du:

1) Du behöver
1 tygbit 18 cm i diameter
1 bit tunn vadd ca 15,5 cm i diameter
1 bit grönt tyg (jag använde två olika tyger)
1 bit dubbelhäftande mellanlägg (t.ex. Vliesofix)
1 grillpinne
Grön floristtejp ca 40 cm
Grön ståltråd ca 15 cm (kan köpas hos floristen)

2) Börja med att klippa till en cirkel av tyg och vadd. Lägg tyget med rätsidan neråt och vadden på avigsidan. Placera sedan grillpinnen som på bilden.
2) Lägg grillpinnen i mitten.

3) Vik över tyget. Grillpinnen ska ligga mellan de två lagren. Du har nu en halvmåneform.

3) Vik över tyget


4) Vik över den ena halvan av din tyghalvmåne mot mitten. Alltså från vänster in mot mitten.

4) Vik in mot mitten


5) Vik den andra delen av tyghalvmånen bakåt. Från höger in mot mitten på baksidan.


5) Vik bakåt mot mitten


6) Forma eventuellt tyget blomman. Ta ståltrådsbiten och vira den hårt om tyget där grillpinnen sticker ut. Jag fick göra om det här momentet flera gånger. Ståltråden glider av om man (som jag) försöker behålla så mycket som möjligt av tyget till blomman.

6) Vira fast ståltråden

7a) Rita 2 blad på ditt dubbelhäftande mellanlägg. Stryk fast klistersidan på avigsidan på en lagom stor tygbit. Klipp ut bladformen, och ta bort skyddspappret på mellanlägget. Lägg nu den nya limsidan mot avigsidan på en annan bit grönt tyg och stryk fast. Jag valde två olika gröna tyger. Renklipp.

7b) Nu är det dags för floristtejpen! Om du som jag aldrig har arbeta med floristtejp förut: Tejpen har knappt något lim, men den fastnar väldigt bra ändå och är väldigt töjbar. Börja med att vira tejpen flera varv runt ståltråden för att dölja den. Vira sedan ner en bit längs med grillpinnen.

7a) Gör bladen
7b) Börja med floristtejpen

8) Ta fram det första bladet och fäst det mot grillpinnen genom att vira floristtejpen några varv runt. Fäst sedan det andra bladet en liten bit längre ner på "stammen" på samma sätt. Fortsätt vira floristtejpen så att den täcker hela grillpinnen.


8) Fäst bladen

9) Et voilà! En tulpan. Gör flera - gör en hel bukett! :D

9) Klar!

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar