lördag, juli 11, 2015

Introducing TOWA!

Idag blir det ett inlägg med mycket text, en hel del länkar, men inte så många bilder!
För ett bra tag sen köpte jag boken Quilting Wide Open Spaces av Judi Madsen.

Bild från www.adlibris.se
I det avsnitt där hon beskriver vilka verktyg hon använder har hon listat TOWA Bobbin Tension Gauge, ni vet den där grejen jag visade i förra inlägget? Jag har länge gått och spanat på dem, men inte beställt någon förrän nu. Hur bra kan den va - egentligen, tänkte jag. Hur som helst - nu finns den hemma! Och den är riktigt BRA!

TOWA - en japansk manick som mäter trådspänningen i din spolhylsa.

     Det krävdes en hel del googlande innan jag först upptäckte att det fanns flera olika modeller, och sen ännu mer googlande innan jag förstod varför (jag hittade modellerna L och M). Ännu mer googlande krävdes för att hitta vilken jag skulle ha till min Husqvarna Viking Mega Quilter. Som tur är har Allbrands.com listat vilken modell som passar till vilka spolhylsor - här hittar du listan, skrolla neråt på sidan. Alla de där siffrorna som du hittar efter märket på symaskinerna är modellen på den spolhylsa som man kan använda i TOWA L-modellen.
     Exempel:
Compatible with Husqvarna Viking Sewing Machine Models: 2780, 2840 & Mega Quilter

Om du googlar bilder på Husqvarna Viking 2780 så får du upp bilder på just spolhylsor.
Jag har luskat ut att TOWA M-modellen används för de riktigt stora, fräsiga industri-kvilt-maskinerna, ni vet, Gammill och gänget.
   
Så hur använder man den då?
Superior Threads har gjort en kort instruktionsvideo, den hittar du här. Där pratar de om att varje trådtyp ska ha olika spänning. I en annan video på allbrands.com säger försäljaren att trådspänningen ska ligga mellan 250 och 300. Ja, vem ska man tro på, tro på, tro på ...

För er som inte vill köpa ännu en pryl att lägga till samlingen, men ändå vill ha perfekt trådspänning, finns Jamie Wallen. Hans video på ca 10 minuter är verkligt bra! Där säger han bland annat

"95 % of our tension issues are in our bobbin case". 

Alltså 95 % av alla de problem vi har med trådspänning har med spolhylsan att göra!! Video på youtube.com: Taking the stress out of Longarm quilting. Mycket väl spenderade 10 minuter - även för oss som inte har en stor, fräsig, superquiltande symaskin!

Storkram!!

P.S. För er som undrar, nej, jag beställde inte min TOWA från www.allbrands.com - frakten till Sverige låg på lika mycket som TOWA kostade. Det hade resulterat i att jag fått betala drygt 1000 kr!! I stället hittade jag Sharp Sewing Supplies via ebay.com. Ja, den är dyr, men jag gillar gadgets :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar