fredag, juli 03, 2015

Quilt Patis Tutorial

Så har sommarvärmen äntligen kommit! Inte ens jag kan med att klaga på + 30 grader i skuggan efter den här vädermässigt usla våren och sommaren!!

Idag har dottern och jag mest bara legat och flämtat, men igår var vi rätt aktiva. Jag fick för mig att fota de olika stegen när jag satte ihop en stjärna gjord av romber. Tänkte sätta ihop dessa foton till en TUTORIAL här nedan :)

1) Jag använder Quilt Patis' plastmallar till mina romber. De är
geniala om man gillar English Paper Piecing (EPP). Två gem
för att hålla tyget på plats och sedan ett efterstygn i varje hörn. Dra
INTE nålen igenom plastmallen.

2) Så ser en färdig romb ut. (Borde ha gått till en manikyrist innan
jag fotade och laddade upp bilderna ser jag). De fyra små hålen har
en viktig funktion - den kommer vi till i det sista steget, steg 9.

3) Sy 6 likadana romber och sätt sedan ihop dem . . . 

4) . . .  tre och tre. Nu har du två halva stjärnor. Steg 5 - 9
fortsätter under Hasse Andersson :)

Så långt kom jag med min stjärna när jag satt på balkongen innan det blev kokhett där. Jag och dottern åkte in till centrum för att se på den nya Minion-filmen. När vi gick mot bion i staden passerade vi denna man som stod och ställde in diverse högtalare och instrument inför kvällens spelning. Dotterns STORA idol för tillfället - Hasse Andersson (Måns, släng dig i väggen - eller "Tråk-Måns"som hon kallar honom. Hihihih).

Hasse Andersson och violin-tjejen på Stora Torget i Borås.

Så, då fortsätter min tutorial. Efter Ernst var det svalt och skönt på balkongen igen, så där blev jag sittande till efter kl 22.

5) Nu har vi två likadana halvor. Nu skulle man kunna tro att det är dags att sy
ihop dessa, men icke!

6) Innan de två halvorna sys ihop ska två vita romber sys på,
på samma ställe som på bilden.

7) När de vita romberna är fastsydda är det dags att montera ihop
de två halvorna till en hel stjärna. Et voilà! Klar för montering
på lämplig plats!

8) Nu har jag sytt fast min stjärna i kvilttoppen som börjar
växa fram.
Och här kommer sista bilden i denna tutorial - bilden när du får se varför du ska använda Quilt Patis plastmallar och INTE vanliga utklippta kartongbitar:

9) Och nu det sista och mest geniala steget: När jag sytt ihop
två kanter (i det stora täcket) kan jag ta bort plastmallen genom
att lyfta upp den med hjälp av något av de 4 små hålen. Jag brukar försiktig
sticka igenom min lilla sax och lyfta. Efter det kan jag återanvända
mallen om och om igen
. Ingen tid som ödslas bort genom
att jag måste sitta och leta efter lämplig kartong, rita
upp mönster och sitta och klippa, klippa och klippa! 

Quilt Patis plastmallar finns i många olika storlekar och former. För nån
månad sen beställde jag och en kollega hem flera påsar från over there.
Jag minns inte varifrån, men vi fick snabb och mycket trevlig service.

Den stora frågan är fortfarande hur det kommer sig att svenska (och europeiska) kviltaffärer ÄNNU inte har förstått vitsen med dessa plastmallar för EPP! Det går alltså INTE att få tag på dem på denna sida Atlanten. Det är minst sagt fascinerande... Mutter, mutter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar