onsdag, augusti 17, 2011

The Festival of Quilts, del I

Nu har det gått några dagar sen jag kom hem från Birmingham där Europas största quiltmässa går av stapeln varje år i augusti. Jag har så många intryck att det är väldigt svårt att sålla vad jag borde visa er här. Det lär bli fler än 3 inlägg om denna resa. Hade tänkt mej nått i denna stil:

1) Traditionella kviltar
2) Art-kviltar
3) The Tentmakers of Cairo
4) Diversity in Europe
5) Arabic Inspiration
6) Kläder, m.m.
7) Djur, natur och människor
8) Textiles of the Islamic World
9) Inköp

Det är möjligt att jag kommer på fler teman för ännu fler inlägg! Jag har helt klart bilder så att det räcker för resten av året :D

Tyvärr har jag inte möjligthet att skriva VEM som sytt och designat de olika kviltarna - inte heller kommer ni att få veta namnen på de olika alstren. Ber ödmjukt om ursäkt för detta! Säkerligen bryter jag mot dussintalet copyright-regler och -lagar genom att lägga ut alla dessa bilder på min blog!

Alla foton går att förstora - det är bara att klicka på dem. Vi börjar väl rundvandringen - without further ado:
Vi börjar rundvandringen bland de traditionella kviltarna:

Först ut är vinnaren! En fantastisk kvilt med mängder av applikationer. Ser ni hjärtat i mitten?

Detalj av kvilten ovan.
Härliga färger och vacker bård. Det var näst intill slagsmål om ytorna att fotografera på, därför kom inte hela kvilten med...

Detalj av kvilten ovan. Spana in den underbara kviltningen av bården!

Det fanns många kviltar på detta tema, jag väljer att visa er detta. Harmonisk färgkombination - nästan för harmonisk :)
Detalj av kvilten ovan
Detta är en minikvilt, ca 30 x 30 cm. Ananasblock om jag inte ser helt galet. (Jag ääääälskar stjärnor!)

Det här är bara hälften av kvilten! Jag tror att det är en hel grupp av kviltare som gått samman och gjort denna som ett gemensamt projekt. Kvilten är 3 - 4 meter på längden.
Detalj av täcket ovan. Alla husen var så söta! Jättesvårt att välja vilka jag skulle ta närbild på!

Sagolikt vackert med "Mariner's Compass" och en ring av "Flygande gäss"!
Ännu en kvilt med en fantastisk bård!

De här kviltarna fanns utställda i en av försäljarnas montrar. Det är någon som säljer antika kviltar.
Det här täcket fick hederspris för kviltningen, som ju inte syns på håll, men tittar man närmare ....
så kan man se att kviltaren är osannolikt duktig!

Apropå osannolikt duktiga kviltare! Även denna fick hederspris (highly commended)
Detalj av kvilten ovan

Här slutar vi rundvandringen bland de traditionella kviltarna. Jag har givietvis många, många fler bilder som jag hade velat visa er. Ni som är sugna på att se mer får hålla utkik efter nästa inlägg - då ska jag visa er bilder av diverse art-kviltar som ställdes ut.

Stay tuned!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar