tisdag, maj 03, 2016

Blomsterspråket

Jag har blivit med kolonilott! Hade jag inte varit tvungen att jobba hade jag säkert slagit upp ett tält på mina 10 x 10 m2 och bosatt mig där. Så kan det lätt bli när man tvingats leva utan trädgård (och katt!!) i snart exakt 20 år.

I svallvågorna av det här blev jag riktigt nostalgisk när jag stod och stirrade ut genom fönstret nu i skymningen. Jag stod och tänkte trädgård och upptäckte att jag förknippar alla de allra viktigaste personerna i mitt liv med någon typ av växt. Så med risk för att bli väldigt privat och personlig, och kanske till och med tråka ut en och annan, bestämde jag mig på stående fot för att lägga ut allt här :)

Från de äldsta till de yngsta, men ingen annan rangordning än så:

Min morfar är för mig vinbärsbuskar, tulpaner och hjortron i en utsträckt hand
Min mormor är lila syrener, krusbärssylt, vallmo och löjtnantshjärta
Farmor är brudspirea, jordgubbar, morötter, doftpelargon, ampellilja, persilja och blomkrasse i en enorm gammal gryta
Min farfar är blåklint i rabatt, majrovor, rädisor och sockerärter
Pappa är julgranar, havtorn med rivsår på armarna och ved
Mamma är borstnejlikor, svamp, nypotatis, blåbär och lingon i en korg
Min syster är solmogna hallon, smultron på ett strå och en högrest björk
KS är gerbera och stora mörkröda rosor i en bukett
Vår dotter är tusensköna mellan små fingrar, mattor med vitsippor och kaskader av japanska körsbärsblommor


Själv då? Själv är jag en blandning av allt det där - och pioner, förgätmigej och apelsinblommor :)

2 kommentarer:

  1. Åååh, så fint! <3 Jag fällde några tårar när jag läste det (du uppdaterar ju inte så ofta så jag kikade in nu först).
    Kram Allra Käraste Syster <3

    SvaraRadera
  2. sååå fint tårögd blev jag också
    Kram Mami

    SvaraRadera