fredag, september 18, 2009

Tulpaner och chokladtårta

En mycket trevlig kombination måste jag säga - tulpaner och chokladtårta! Det är vad jag åstadkommit på sistone. Tulpanen i syrummet och chokladtårtan i köket :)

Tadaaaa!!
Detta är en tulpan som jag köpte mönster till på Kubernas utsällning undet NQT. Jättelätt och jätterolig att göra. OCH man behöver inte sy ett endaste stygn :))
Chokladtårtan är oxå den en fröjd för ögat - och själen!! Receptet hittade jag för flera år sen i Nigella Lawsons kokbok "Nigella - kort och gott". Detta är första gången som jag provat receptet. Använde mina kollegor som försökskaniner. Betyg: MVG! Gudagod!

Måste prova fler av Nigellas chokladtårtor. Finns flera till i hennes kokbok "Fest - mat för högtid och kalas" som jag köpte för en billig penning under den senaste bokrean. Vad skulle man göra utan den!?
Höll nästan på att glömma att jag gjort plommonmarmelad oxå - även den för första gången. En sats med ingefära och mandel, och en med endast plommon. Mandeln tillförde nog inget i smakväg, eller så hade jag i alldeles för mycket ingefära. Men det blev onekligen en spännande smak på marmeladen!

Kram på er alla där ute!

4 kommentarer:

  1. Hej! Är det möjligt att få veta vad denna chokladtårta heter mer exakt? Så jag kan försöka hitta receptet på svenska eller engelska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Receptet kommer från Nigella Lawsons bok "Nigella - kort och gott". Tårtan heter bara "Chokladtårta" och finns på sid. 57. Det är en hiskelig massa ingredienser och text i receptet, annars hade jag gärna skrivit ut det i min blogg.

      Hoppas detta hjälpte!
      Kram från Kristin

      Radera
    2. Hej! Och tack så mycket! Jag tror jag hittade den: http://www.nigella.com/recipes/view/chocolate-fudge-cake-168

      Hälsningar från Åbo

      Radera
    3. Ja visst är det den! I den svenska översättningen står det "1 1/4 dl brun farin" i stället för "100 g ljus muscavadosocker", men jag gissar att muscavadosockret ger en ännu godare smak :)

      Radera