fredag, juni 26, 2009

Glass, sol och - inköp!


Hemmagjord chokladglass är det inte mycket som slår - i alla fall inte i glassväg! Dessutom är det absolut nödvändigt om man ska ta sej igenom ännu en het dag (det är ännu varmare idag!). Orkade inte arrangera min hemmagjorda chokladglass så där stilfullt som typ alla andra blogare orkar, så därför stal jag denna bild från nätet. Oj hoho! Det är ju så man kan gå igång för mindre! Chokladkaka med chokladglass OCH chokladsås!! Och nötter... Tänk den som hade en sån.....
Tänkte i alla fall dela med mej av receptet till min hemmagjorda chokladglass:
Vispa 4 äggulor och 1 1/4 dl socker väl (av de 4 överblivna äggvitorna kan man ju alltid göra maräng). Rör ner 3 dl mjölk (laktosfri i mitt fall) och häll blandningen i en tjockbottnad kastrull. Stick ner en termometer i blandningen och hetta - under omrörning - upp blandningen till 85 grader. INTE mer än det!
Ta sedan 100 g av valbar chokladsort och lägg i blandningen. Låt smälta och vispa några gånger. Ställ smeten i kylskåpet tills den är kylskåpskall.
Rör ner 2 tsk vaniljsocker och 3 dl vispgrädde (laktosfri) och häll allt i glassmaskinen. Om du inte har en glassmaskin häller du ner din chokladsmet i en ren (plast)burk och ställer den i frysen några timmar. Rör om då och då medan den kyls ner så att iskristallerna försvinner.
Ibland hoppar jag över steget med att smälta chokladen i den varma glassmeten. Istället slänger jag ner några After Eight (efter smak) och låter dem smälta. Sen när glassen nästan är färdig i maskinen häller jag ner ca 100 g hackad blockchoklad. Det är oxå "kumurin åt mössen", som vi säger i min släkt :)
Sen kan du ju alltid baka en brownie till glassen och servera din hemmagjorda chokladglass så stilfullt som på bilden :)
Eftersom det är föööör varmt och soligt för mej att gå ut såhär mitt på dan, har jag istället fotat några saker jag fick med mej från NQT.


Tro det eller ej, men detta + panelen med äppelblomsälvor som jag visade er redan igår, är det enda jag köpte under NQT! Ja, åsså alla pinsen då :)
Vad jag köpte var alltså två tygbitar och Crosscut 9 patch linjal från Square Liz och en dansk kvilttidning: Quilt.dk.

Allt var så oooootroligt dyrt i och med att kronan var så svag. De danska, norska och finska stånden fick man bara se men inte röra :) Att handla från de svenska försäljarna var ju inte så roligt heller, de har man ju sett tusen gånger redan... Dessutom var det knappt nån (förutom Square Liz och Fat Quarter) som förstått att det var en mässa - alltså ska man erbjuda nått till mässpris. Suck. Men jag tänker faktiskt inte gnälla på den ofattbara trängsel som rådde inne bland säljarna (som i princip alla andra som var där gjorde). Jag tyckte det var underhållande att se alla damer trängas på en sån liten yta. Fast det är klart - hade jag haft klaustrofobiska tendenser hade jag inte gett mej in på det stället :) Så här såg det ut i alla fall:

4 kommentarer:

  1. Gudars himmel så god den glassen låter och ser ut! Ännu ett recept jag inte kommer att våga prova. :)
    Grattis till en väldigt fin och trevlig syblogg också, keep up the good work!
    - Anna i Åkarp

    SvaraRadera
  2. Åh jisses så god din glass låter. Och en sån bild... måste rota i frysen nu! Jag har vanlig (efter ditt inlägg, känslan av tråkig...) vaniljglass med krossad choklad... Men det är ju ändå glass :)

    SvaraRadera
  3. *bokar biljett* Gör mera chokoglass, ja e påväg!!!

    SvaraRadera
  4. hej,
    vilken trevlig blogg!
    hälsningar Monica A

    SvaraRadera