måndag, december 09, 2013

Det kom ett brev

Nej, kära Rikstäcket, jag vill inte fortsätta vara medlem i föreningen. Inte efter att nån körde copy-paste över min blogg och ni valde att trycka det i er tidning utan källhänvisning. När jag sedan frågade er redaktör om hon verkligen tyckte att det var ok fick jag det mycket märkliga svaret att Rikstäcket är en förening och därför inte behöver bry sig om regler för copyright.

Så, tack Rikstäcket för de här 11 åren (och tack för året då jag fick vara en del av styrelsen), men nu är det dags för oss att gå skilda vägar.




7 kommentarer:

  1. Det är ju helt förskräckligt. Jag har också suttit i styrelsen och vi var väldigt noga med att ange källan.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla! Jag blev väldigt förvånad över redaktörens svar, speciellt som jag vet att styrelsen i övrigt precis som du säger alltid har varit noga med källhänvisningar.
      Kram på dej!

      Radera
  2. Har aldrig hört att föreningar kan strunta i upphovsrätten. Redaktören behöver nog läsa på vilka regler som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänker samma som du. Å andra sidan är jag rätt säker på att redaktören känner till vad och hur man får publicera i en tidning. Kanske hon kände den som hade kopierat citaten utan att ange källa. Spekulera kan man alltid! :)

      Radera
  3. Fy så fult! Den redaktören har uppenbarligen inte heller vett att skämmas.
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det hade hon inte, hon kom dessutom med ett märkligt förslag i samma mejl. Hon tycket att jag skulle sy nått som knöt an till nått av citaten, fota och sen skicka en bild på det till tidningen. Seriöst alltså...

      Radera
    2. På riktigt? Hoho! Vissa har mage..

      Radera